ISO 22000 GIDA GÜVENLIGI YÖNETIM SISTEMI AKREDITE BELGELENDIRME

Uluslararasi Standart Örgütü (ISO); tarafindan 01 Eylül 2005 tarihinde yayinlanan ISO 22000:2005 standardi, “Gida Güvenligi Yönetim Sistemi” olarak yayinlanmis ilk uluslararasi standarttir. Bu standart Uluslararasi Standartlar Örgütü (ISO);’nün ISO/TC 34. teknik komite tarafindan, bütün dünyadaki dernekler ve gida uzmanlarinin da bir araya gelmesiyle gelistirilerek, yayinlanmistir. ISO 22000:2005 gida güvenlik yönetimi gerekliliklerini tanimlayan, gidaya yönelik tüm süreçlerin analizine imkan veren ve risklerin yönetimini saglayan uluslararasi bir standarttir. ISO 22000 gida sektörüne ortak bir yönetim sistemi anlayisi getirmektedir. TSE HACCP Yürütme Komitesi 30.01.2006 Tarih ve 110 sayili gündeminde aldigi kararda TS-EN- ISO 22000 Standardinin 27.01.2006 tarihinde TS 13001’in(HACCP); yerini aldigini belirtmistir. AB'ye uyum çalismalarinda, gida zincirindeki tüm kuruluslarin, gida güvenligi yönetim sistemini kurmus olmalari ve tüm gida firmalarinin ön kosul programini uygulamaya almalari gerekmektedir. Bu kapsamda ISO 22000 bütün dünyada kabul görecek bir standarttir.

ISO 22000:2005 Gida Güvenligi Yönetim Sistemi Standart Serisi 

  • ISO 22000 Gida Güvenligi Yönetim Sistemi – Gida Zincirindeki kuruluslar için sartlar
  • ISO/TS 22003 Gida Güvenligi Yönetim Sistemi – Gida güvenligi yönetim sistemlerinin tetkikini ve belgelendirmesini yapan kuruluslar için sartlar (2006 ilk çeyrek);
  • ISO/TS 22004 Gida Güvenligi Yönetim Sistemi –ISO 22000:2005’in uygulanmasi ile ilgili kilavuzu (Kasim 2005);
  • ISO 22005,Yem ve gida zincirinde izlenebilirlik- Sistem tasarimi ve hazirlanmasi için genel ilkeler ve kilavuzu

Kimler Uygulayabilir

• Gida üreticileri,
• Gida tedarikçileri, toptanci ve perakendecileri,
• Paketleme ve ambalaj malzemesi üreticileri,
• Tohum ve yem üreticileri,
• Çiftçiler,
• Katki malzemesi üreticileri,
• Gida ve yemek hizmeti veren kuruluslar,
• Perakende ve gida hizmeti veren isletmeler ile kontratli çalisan kuruluslar,
• Tasima, depolama ve dagitim hizmeti saglayan kuruluslar,
• Servis saglayici kuruluslar, (Hasere Mücadele, vb);
• Gida zincirine dolayli yoldan katilan kuruluslar,
• Temizlik ve sanitasyon hizmeti veren kuruluslar
• Ekipman, temizlik malzemeleri ve diger gida ile temasta olan malzeme üreticileri

ISO 22000:2005 Gida Güvenligi Yönetim Sisteminin Maddeleri

Gida güvenligi yönetim sistemi
4.1 Genel Sartlar
4.2 Dokümantasyon Sartlary
5 Yönetim Sorumlulugu
5.1 Yönetim Taahhüdü
5.2 Gida Güvenligi Politikasi
5.3 Gida güvenlik yönetim sisteminin planlanmasi
5.4 Sorumluluk ve Yetki
5.5 Gida güvenligi ekip lideri
5.6 Iletisim
5.7 Acil durumlara hazirlilik ve karsilik verme
5.8 Yönetimin gözden geçirmesi
6 Kaynak yönetimi
6.1 Kaynak saglanmasi
6.2 Insan kaynaklari
6.3 Altyapi
6.4 Çalisma ortami
7 Güvenli ürün plânlama ve gerçeklestirme
7.1 Genel
7.2 Ön gereksinim programlari
7.3 Tehlike analizlerini gerçeklestirmenin birincil asamalari
7.4 Tehlike Analizi
7.5 Operasyonel ön gereksinim programlari olusturulmasi
7.6 HACCP Planinin Olusturulmasi
7.7 OGP ve HACCP plânlarinda belirtilen baslangiç bilgi ve dokümanlarin güncellestirilmesi
7.8 Dogrulama Planlamasi
7.9 Izlenebilirlik Sistemi
7.10 Uygunsuzluk Kontrolü
8 Gida güvenligi yönetim sisteminin geçerli kilinmasi, dogrulanmasi ve iyilestirilmesi
8.1 Genel
8.2 Kontrol önlem kombinasyonlarinin geçerli kilinmasi
8.3 Izleme ve ölçmenin kontrolü
8.4 Gida güvenligi yönetim sisteminin dogrulanmasi
8.5 Iyilestirme
8.5.1 Sürekli iyilestirme
8.5.2 Gida güvenligi yönetim sisteminin güncellestirilmesi

ISO 22000:2005 Gida Güvenligi Yönetim Sisteminin Faydalari

• Uluslararasi düzeyde taninan bir sistem olmasi nedeniyle tüm dünyada ticaret kolayliginin saglanmasi
• ISO 22000; diger perakende standartlari kapsar; standart ve kodeks ile iliskili uluslararasi bilinen yasal uygulamalardan bahseder,
• Belirlenen kriterlerin disindaki ürün oranindaki azalmadan dolayi maliyetlerin azalmasi ve firmanin vizyonunun korunmasi
• Ürün yaklasimi yerine sistem yaklasimi ile risklerin hizli, verimli ve dinamik kontrolü,
• Gida güvenligi ile ilgili tüm tüketici taleplerini karsilamasi.
• Ön gereklilik programlarinin sistematik yönetimi,
• Tüm personelin gida güvenligi ve hijyen konusunda bilinçlenmesi ve artan teknik yeterlilik saglanmasi
• Gida zehirlenmesi riskini minimize etmesi
• Gida güvenligi unsurlari hakkinda tedarikçiler ve müsteriler, denetleyiciler ve diger ilgili taraflar ile dinamik iletisim saglanmasi
• Proses kontrolün dokümanlarla kanitlanmasina olanak vermesi,
• Yükümlülüklerini bilen ciddi ve profesyonel bir organizasyon olusturulmasi,
• Resmi denetimlerde karsilasilan sorunlarin en aza indirilmesi
• Gida israfinin (gida bozulmalari, vb.); ve bu israftan kaynaklanan maliyetlerin en aza indirilmesi,
• Etkin stok kontrolü ve veri saglama
• Etkin zaman yönetimi,
• Müsteri güveninin ve memnuniyetinin saglanmasi.
• Pazarlamada rakiplerin önüne geçilmesi,
• Ürün güvenlik problemlerini önlemesi,
• Hata yapilarak kazanilan tecrübeye güvenmekten ziyade potansiyel tehlikeleri önceden haber vermesi,
• Etkin kontrol gelistirmeye sistematik olarak yaklasmasi

Abone olun

Güncel bilgiler E Mailinize gönderilecektir