EN 1317 Avrupa Standardi, YAPI MALZEMELERI YÖNETMELIGI (CPR) çerçevesinde gelistirilmis ve Subat 1989'da olusturulmustur.
EN 1317, Yol Koruma Sistemleri için ortak test ve sertifikasyon prosedürlerini tanimlar. EN 1317-5 standardi için çerçeve olarak hizmet vermektedir CE isareti gibi yol güvenligi sistemlerinin Engelsiz , çarpisma yastiklari , Bariyer terminal uçlarinin ve Geçisler . CE isaretini alabilmek için, yol güvenlik sistemleri EN 1317'de açiklanan gereklilikler izlenerek test edilmelidir.
Avrupa'da uygulanabilmesi için, Araç Emniyet Sistemleri (VRS) Avrupa Standardi EN 1317'nin gerekliliklerini karsilamalidir. Sistemler, parametreleri ve kabul kriterleri norm tarafindan tanimlanan çarpisma testlerine tabi tutulmalidir. Test sonuçlarina bagli olarak sistemler performans siniflarina ayrilir. Her bir VRS türü , EN 1317'nin ayri bir bölümünde degerlendirilir:
EN 1317-1: Terminoloji ve test yöntemleri için genel kriterler
Bu Avrupa Standardi, çarpma ve çarpma siddeti seviyeleri altinda yol koruma sistemleri için ürünlerin performansinin ölçülmesine yönelik hükümler içerir ve sunlari içerir:
EN 1317-2: Araç parapetleri dahil güvenlik bariyerleri için performans siniflari, darbe testi kabul kriterleri ve test yöntemleri
Bu Avrupa Standardi , araç parapetleri, koruma siniflari, çalisma genisligi, araca girme ve çarpma siddeti seviyeleri dahil olmak üzere güvenlik bariyerlerinin darbe performansina iliskin gereksinimleri belirtir .
Bu standart kapsaminda çarpisma testleri araba, 10 ton ile 38 ton arasinda degisen kamyonlar ve yolcu otobüsleri gibi çesitli araç tiplerini gerektirir ve bu sartlar izlenerek yapilmalidir.
Ölçek |
Araç |
Kütle (kg) |
Hiz (Km / h) |
Açi |
TB11 |
Araba |
900 |
100 |
20 |
TB21 |
Araba |
1300 |
80 |
8 |
TB22 |
Araba |
1300 |
80 |
15 |
TB31 |
Araba |
1500 |
80 |
20 |
TB32 |
Araba |
1500 |
110 |
20 |
TB41 |
Sert Kamyon |
10.000 |
70 |
8 |
TB42 |
Sert Kamyon |
10.000 |
70 |
15 |
TB51 |
otobüs |
13.000 |
70 |
20 |
TB61 |
Sert Kamyon |
16.000 |
80 |
20 |
TB71 |
Sert Kamyon |
30 000 |
65 |
20 |
TB81 |
Belden Kirmali Kamyon |
38 000 |
65 |
20 |
Standart, sinirlanacak araç tipine bagli olarak güvenlik bariyerleri için birkaç muhafaza seviyesi tanimlar. Belirli bir sinirlama seviyesindeki bir bariyer için, bir veya iki çarpisma testi yapilmalidir.
|
Seviye |
Ölçek |
Düsük açi |
T1 T2 T3 |
TB21 TB22 TB41 + TB21 |
Normal |
N1 N2 |
TB31 TB32 + TB11 |
Yüksek |
H1 L1 H2 L2 H3 L3 |
TB42 + TB11 TB42 + TB11 + TB32 TB51 + TB11 TB51 + TB11 + TB32 TB61 + TB11 TB61 + TB11 + TB32 |
Çok yüksek |
H4a H4b L4a / b |
TB71 + TB11 TB81 + TB11 Agir araç + TB11 + TB32 |
NOT Bu Avrupa Standardi, EN 1317-1 ile birlikte okunmalidir . Bu standartlarin her ikisi de EN 1317-5'i desteklemektedir .
EN 1317-3: Performans siniflari, darbe testi kabul kriterleri ve çarpma yastiklari için test yöntemleri
Bu Avrupa Standardi, araç çarpismalari sirasinda çarpisma yastiklarinin performansina iliskin gereksinimleri belirtir . EN 1317-1 ve EN 1317-5 ile birlikte okunmasi gereken darbe testleri için performans siniflarini ve kabul kriterlerini belirtir .
ENV 1317-4: Performans siniflari, darbe testi kabul kriterleri ve güvenlik bariyerlerinin terminalleri ve geçisleri için test yöntemleri.
Bu Avrupa Ön Standardi, terminallerin ve geçislerin performansi için gereksinimleri belirtir . Darbe testleri için performans siniflarini ve kabul kriterlerini tanimlar.
EN 1317-5: Araç emniyet sistemleri için ürün gereksinimleri ve uygunluk degerlendirmesi
Bu Avrupa Standardi, asagidaki araç emniyet sistemlerinin uygunlugunun degerlendirilmesi için gereksinimleri belirtir:
Yaya korkuluk gereksinimleri bu belgede kapsanmamaktadir. Hava kosullarina göre dayanikliligin degerlendirilmesi için gereksinimler bu belgeye dahil edilmistir. Diger dayaniklilik biçimleri (örnegin deniz ortami, kum asinmasi) için gereklilikler dahil edilmemistir. Geçici engeller bu belge kapsaminda degildir.
EN 1317-6: Yaya koruma sistemi - Yaya korkuluklari
Bu Teknik Rapor, yol köprüleri, yaya köprüleri, istinat duvarlari ve benzer sekilde yükseltilmis yapilar üzerindeki yaya korkuluklarinin tasarimi ve üretimi için geometrik ve teknik gereklilikleri belirtir. Bu Teknik Rapor ayrica bu ürünlerin etiketlenmesi ve isaretlenmesi için test yöntemlerini ve hükümleri de belirtir. Bu Teknik Rapor sunlari kapsamaz:
Bu Teknik Rapor, demiryollari, nehirler ve kanallarin üzerinden geçen yapilarda yaya korkuluklari için kullanilabilir.
EN 1317-7: Performans siniflari, darbe testi kabul kriterleri ve güvenlik bariyerlerinin terminalleri için test yöntemleri
EN 1317'nin bu bölümü, terminallerin etki performansi , performans siniflari, yanal yer degistirme, araç yeniden yönlendirme siniflari, terminal yönü siniflari, VCDI ve çarpma siddeti seviyelerine iliskin gereksinimleri belirtir.
NOT Bu Avrupa Standardi, EN 1317-1 ile birlikte okunmalidir . Bu standartlarin her ikisi de EN 1317-5'i desteklemektedir . Bir terminalin performansi genellikle bagli bariyere baglidir.
TS 1317-8: Motosikletçi çarpismalarinin çarpma siddetini güvenlik bariyerleriyle azaltan motosiklet yol emniyet sistemleri
Bu Teknik Sartname, PTW araçlarindan düserek zeminde kayarken güvenlik bariyerlerini etkileyen PTW binicileri için çarpma siddetinin azaltilmasi için tasarlanmis sistemlerin darbe performansi için gereksinimleri belirtir. Ilgili koruma sistemleri, PTW sürücü korumasi veya risk azaltma özelligine sahip bariyerlere veya bariyerlere takilan sistemlerdir. Bu Teknik Sartname, bariyerlerin araç baglama yeteneklerinin ve çarpan arabalarin yolculari için olusturduklari risklerin degerlendirmesini hariç tutar. Çarpan araçlarin performans degerlendirmesi EN 1317 1 ve EN 1317 2 kapsamindadir. Bu Teknik Sartname, sürücü etkilerine göre sistemin sürücü hiz siniflari, etki siddeti ve çalisma genisligini dikkate alarak performans siniflarini tanimlar.